Vind snel een antwoord op jouw vraag

Search
  • Klimaatvriendelijk: geen uitstoot van CO2 (tijdens het rijden)
  • Klimaatvriendelijk: geen uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden
  • Duurzaam: minder fossiele brandstoffen nodig
  • Duurzaam: energie-efficiënt.
  • Voordelig: Lage kilometerprijs
  • Voordelig: Minder onderhoudskosten
  • Aangename rijervaring: Stil
  • Aangename rijervaring : zwaar laagtepunt zorgt voor stabiliteit
  • Goed voor de economie : investering in duurzame innovatie
  • Goed voor de economie : veel werk voor lokale elektriekers

Op vandaag hebben de meeste autofabrikanten een uitgebreid gamma van hybride en volledig elektrische auto’s op de markt gebracht. Er zijn heel wat stimulerende maatregelen zowel fiscaal als praktisch die elektrisch rijden in België interessant maken.

We staan daarmee aan de vooravond van de doorbraak van de elektrische wagen.

De laadtijd is natuurlijk afhankelijk van het te ‘hervullen’ gedeelte batterij-inhoud. We drukken het graag voor u uit in laadtijd per km. Het gemiddelde verbruik van een wagen bedraagt 18 kW per 100 km.

De laadsnelheid hangt af van de kleinste schakel in de volledige schakelrij, die bestaat uit het net, het laadpunt en de wagen.

  • Het beschikbaar vermogen van het net (mono- of driefasig, met een bepaald vermogen uitgedrukt in Ampère)
  • Het laadpunt heeft een bepaald mogelijk vermogen. Bij een monofasig net is dit 3,7kW (16A) of 7,4kW (32A). Bij een driefasig net is dit 11kW (16A) of 22kW (32A)
  • Een elektrische wagen heeft dezelfde vermogensregeling… 3,7 tot 22 kW.

 

Stel dat er kan geladen worden

  • aan 3,7 kW dan duurt het 18 / 3,7 = 4 u en 50 minuten om 100 km te laden.
  • aan 7,4 kW dan duurt het 18 / 7,4 = 2 u en 25 minuten om 100 km te laden.
  • aan 11 kW dan duurt het 18 / 11 = 1 u en 40 minuten om 100 km te laden.
  • aan 22 kW dan duurt het 18 / 22 = 50 minuten om 100 km te laden.

 

Een nacht volstaat dus aan de laagste laadsnelheid om toch 200 km bij te laden.

1-fase – 3,7kW of 7,4kW
 Wanneer u privé een monofasige aansluiting heeft met bijvoorbeeld 40 A, dan kan een laadstation geïnstalleerd worden met een maximale laadvermogen ofwel 3,7kW. (230V x 16A), ofwel 7,4kW (230V x 32A). Voor laden gedurende de nacht is ook dit meestal voldoende.

3-fase – 11kw of 22kW
 Een laadstation op een driefasige aansluiting maakt gebruik van 3x400V en heeft standaard ofwel 16 A ofwel 32A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW of 22kW.
 Het laden gaat dan ook 3 keer sneller verlopen dan bij een monofasige aansluiting.
Als u geen driefasige aansluiting heeft, kan u in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen bij de netbeheerder (Fluvius, Ores of Sibelga).

Er werden in het verleden verschillende types stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. In Europa, binnen de Europese Unie, is het type stekker vastgelegd in de norm IEC 62196.

AC-Stekkers (wisselstroom)

Type 1
Type 1 (Yazaki-stekker) is in Japan ontwikkeld. Deze wordt voornamelijk gebruikt in Japan en de USA. Het is een monofasige stekker/contactdoos met een maximaal vermogen van 32A.

Type 2
Type 2 (Mennekes-stekker) is in Duitsland ontwikkeld en deze wordt door alle Europese landen en autofabrikanten ondersteund en gebruikt. Het is een driefasige stekker/contactdoos met een max vermogen van 63A. Het unieke aan dit type is dat het compact is, gemakkelijk in gebruik en er kan zowel monofasig als driefasig geladen worden! Tevens is er een beveiliging voorzien om de stekker te vergrendelen in de contactdoos tijdens het opladen.

 

DC-stekkers (gelijkstroom)

CHAdeMO
Japanse en Koreaanse elektro-auto’s zijn dikwijls voorzien van een CHAdeMO stopcontact, de afkorting voor “Charge de Move”.Bekende elektrische auto’s die een CHAdeMO stopcontact hebben zijn de Nissan LEAF en de Kia Soul EV
De huidige CHAdeMO laadpalen leveren tot 50 kW maar zullen in de toekomst hogere vermogens kunnen leveren.

CCS – Combo 2
Het “Combined Charging System”, kortweg CCS is in feite een Mennekes type 2 met voorziening (vandaar de benaming Combo) om DC-snelladen mogelijk te maken. De Duitse automerken achter het CCS-systeem zijn BMW, Daimler en de VW-groep. Ook Opel en enkele technologiebedrijven zitten in het project.

Oplaadpalen en elektrische wagens
In België zijn alle laadstations voorzien van een Type 2 contactdoos en Mode 3 controller.
De elektrische auto’s zelf hebben momenteel nog verschillende contactdozen. De Japanse merken hebben meestal een Type 1 contactdoos en alle Europese merken hebben een Type 2 contactdoos. De kabel die bij de auto wordt geleverd is aangepast.
Het kan dus voorkomen dat u een kabel heeft met aan de ene kant een Type2 stekker (om in te pluggen in een laadpunt) en aan de andere kant een Type1 stekker. (zie technische fiche van uw wagen)

Mode 3 is een communicatie protocol dat er voor zorgt dat de elektrische auto veilig kan opladen.
Er zijn een aantal zaken die bij het opladen van een elektrische auto veel aandacht vereisten:

  • Een auto heeft zelf geen aarding, dit dient gecontroleerd te worden.
  • Is de gebruikte kabel voldoende sterk (dikte) om de gevraagde stroom veilig door te laten.
  • Met welk vermogen mag de auto opgeladen worden?
  • De auto en de oplaadpaal moeten beveiligd worden zodat er niet kan weggereden worden zolang de kabel nog in het voertuig zit.

 

In België zijn alle publieke laadstations voorzien van een Type 2 contactdoos met Mode 3 controller. Bij iedere laadbeurt zal het laadpunt eerst controleren of de stekker van de kabel, zowel in de oplaadpaal als in de auto, goed bevestigd is. Dan zal gecontroleerd worden of de capaciteit van de kabel wel voldoende is. Dit gebeurt door middel van meting van de weerstandswaarden die in de stekkers zijn aangebracht. Vervolgens zal de controller met uw auto communiceren om na te gaan wat het maximum laadvermogen is. Tenslotte zal de stekker in het laadpunt en de auto vergrendeld worden zodat het laadproces kan beginnen. De controller blijft gedurende het hele laadproces in communicatie met de auto. In geval van een ongewenste veranderingen zal de stroom onmiddellijk uitgeschakeld worden. De beveiliging blijft actief tegen het wegrijden. Door dit Mode 3 protocol is het opladen van uw elektrische auto uiterst veilig.

Internationale rapporten geven aan dat er per elektrische auto ca. 2,5 laadpunten nodig zijn.
 Vaak is er al een laadpunt bij de EV-gebruiker thuis en op het werk. Maar ook bij parkeergarages, winkelcentra, hotels, restaurants, etc.

Een huishoudelijk stopcontact is niet geschikt om continu een piekstroom van 16 A door te geven.

Er zijn jammer genoeg talloze voorbeelden van uitgebrande stopcontacten door onaangepaste bedrading en onaangepaste contactdozen.
Een laadpunt is steeds voorzien van gepaste bedrading en een industrieel stopcontact.

Dat zouden wij niemand aanraden.

Uw elektrieker kan meestal wel zorgen voor correcte en veilige aansluiting.

Er zijn gecertificeerde bedrijven die voor u het laadpunt vakkundig kunnen installeren en aansluiten op het net.
EV-Point heeft in heel België installateurs die gekwalificeerd en getraind zijn om de EV-Point laadstations te installeren.

Vraag een vrijblijvende inspectie van uw elektrische installatie aan.
Tevens ontvangt u dan een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een oplaadpaal.

Als u een onderneming heeft, dan kunt u gebruik maken van een aantrekkelijke subsidie regeling mits u het laadstation ook beschikbaar stelt voor derden (uw klanten, personeel).

Neen, u mag in geen geval een verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad die rechtstreeks in contact staat met de oplaadpaal. Hierdoor kunt u de kabels niet verlengen met een verlengsnoer.