De aankoop van een nieuwe wagen is altijd een spannend moment. Steeds vaker wordt daarbij zowel voor nieuwe als voor tweedehandsmodellen gekeken naar elektrisch. Maar wat zijn nu de redenen waarom je uiteindelijk voor een elektrische auto moet kiezen?
Een gemiddelde wagen verbruikt ongeveer 7 liter per 100 km. Aan de huidige tarieven (2,00 €/lit) betekent dit ongeveer 14,00 € per 100 km.
Een EV daarentegen heeft bij normale omstandigheden en normaal rijgedrag een verbruik van ongeveer 18 kW per 100 km, wat op vandaag (elektriciteit aan 0,40 €/kWh) overeenstemt met een kost van ongeveer 7,20 € per 100 km.
Met zonnepanelen wordt het nog groener en goedkoper.
Van elektrische voertuigen is bekend dat ze minder onderdelen bevatten dan een benzine of dieselauto. EV rijders uit diverse landen getuigen dat de jaarlijkse onderhoudskosten tot 50% lager zijn.
Er zijn natuurlijk de klassieke kosten ten gevolge van het rijden zelf : banden die slijten, ruitenwissers en ruitenwisservloeistof,… De koelinstallatie voor de omvormer AC/DC bevat koelvloeistof, die best op tijd ververst wordt. En ook al wordt hier regeneratief geremd op de motor, hebben we nog steeds remmen nodig. Tenslotte is een regelmatig nazicht van de batterij aan te raden.
De bodem van het chassis van een elektrische auto is een versterkte burcht. Zijdelingse impact bij een ongeval wordt daardoor gereduceerd. Doordat de zware accu in de bodem verwerkt is, is het zwaartepunt erg laag. Dit zorgt voor sterk verhoogde stabiliteit, zelfs bij EV-SUV. De accu is volledig afgedekt en geïsoleerd van het chassis, en wordt in een fractie van een seconde ontkoppeld in geval van impact. Daardoor wordt kortsluiting en bijgevolg ook brandgevaar zo goed als uitgesloten. In vergelijking met voertuigen met extreem brandbare vloeistoffen of gassen is dit alvast veel veiliger rondrijden.
Met je EV hoef je geen omweg meer te maken naar een “(benzine)station”. De mindset is niet langer “stoppen om te laden” maar wel “LADEN WAAR JE STOPT.” Bij het bedrijf waar je werkt of op bezoek komt staan meer en meer laadstations ter beschikking. Elke avond, als je thuiskomt verbind je de wagen met de home-charger. Deze mag de ganse nacht, aan laag vermogen (en nachttarief), aangekoppeld blijven. Je laadt gewoon bij terwijl je slaapt of ontspant.
Doordat een elektrische auto per definitie geen verbrandingsmotor heeft, produceert hij bijna geen CO₂. Dat is een groot voordeel van deze auto ten opzichte van andere alternatieven, zoals benzine- of dieselauto’s.
Gezien er geen verbranding plaats vindt verspreiden deze wagens ook geen stank. Evenmin wordt benzine of diesel geladen, die beiden op zich al een onaangename geur hebben.
Gezien er geen verbranding plaats vindt maken elektromotoren ook geen geluid. Door velen wordt dit voordeel als een betrekkelijk nadeel gezien, omdat andere weggebruikers een EV niet horen aankomen. In de stad kunnen EV zorgen voor rust en kalmte.
Klik hier voor de laagste inverkeerstellingspremie
De eenmalige Belasting op Inverkeerstelling (BIV) bedraagt voor elektrische voertuigen:
Wil je meer informatie betreffende laadinfrastructuur?
Ons team staat voor je klaar!