faq

Algemeen

Alle algemene vragen beantwoord
  • Klimaatvriendelijk: geen uitstoot van CO2 (tijdens het rijden)
  • Duurzaam: minder fossiele brandstoffen nodig
  • Lage kilometerprijs
  • Minder onderhoudskosten
  • Schoon: geen uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden
  • Stil
  • Goed voor de economie : investering in duurzame innovatie
  • Energie-efficiënt

Op vandaag hebben de meeste autofabrikanten een uitgebreid gamma van hybride en volledig elektrische auto's op de markt gebracht.

We staan daarmee aan de vooravond van de doorbraak van de elektrische wagen.

Na ca. 50% van de laadtijd is de accu al voor 80% vol!
De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. Het is daarom dus aan te bevelen om elke keer als u de auto parkeert, deze op te laden.

Er is vanzelfsprekend een onderscheid tussen privé laden en publiek laden.

Bij privé laden heeft u (of uw bedrijf) zelf gezorgd voor een beschikbare elektrische voeding, en aangepaste oplaadinfrastructuur.
Het spreekt dan ook voor zich dat u (of uw bedrijf) slechts de verbruikte stroom dient te betalen.
Opgelet indien de infrastructuur er op gericht is in te staan voor meting en afrekening tussen uzelf en uw bedrijf zal een maandelijkse fee voor deze monitoring kost gerekend worden.
Bij EV-Point bedraagt deze monitoring-, en verrekeningsmodule slechts €10,-/maand per stopcontact.

Bij publiek laden heeft een derde (in casu meestal EV-Point INVEST) ingestaan voor de bouw van de laadinfrastructuur, en deze staat dan ook in voor kosten van functionaliteit, monitoring en verrekening.
Daarnaast zorgt zij voor een 24 uur op 24 bereikbare helpdesk.
Het is dan ook logisch dat u bij publiek laden voor deze service meebetaalt. Onze laadtarieven vindt u hier.

1-fase - 3,7kW of 7,4kW
Wanneer u privé slechts een monofasige aansluiting heeft met bijvoorbeeld 40 A, dan kan slechts een privatief laadpunt geïnstalleerd worden met een maximale laadvermogen ofwel 3,7kW. (230V x 16A), ofwel 7,4kW (230V x 32A). Voor laden gedurende de nacht is dit meestal voldoende.

Om stroomuitval ten gevolge van overconsumptie te vermijden biedt EV-Point de BeON aan, die automatisch en dynamisch de elektrische consumptie van het voertuig regelt. Zie Laadoplossingen.

3-fase - 11kw of 22kW
Een oplaadpaal op een driefasige aansluiting maakt gebruik van 3x230V en heeft standaard ofwel 16 A ofwel 32A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 11kW of 22kW.
Het laden gaat dan ook 3 keer sneller verlopen dan bij een monofasige aansluiting.

Als u geen  driefasige aansluiting heeft, kan u in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen bij de netbeheerder (Eandis of Infrax). De kosten hiervoor verschillen van gemeente tot gemeente. Meer info hierover en om een uitbreiding van uw meterkast aan te vragen doet u op: www.eandis.be en www.infrax.be

Er werden in het verleden verschillende types stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. In Europa, binnen de Europese Unie, is het type stekker vastgelegd in de norm IEC 62196.

AC-Stekkers (wisselstroom)

Type 1
Type 1 is in Japan ontwikkeld. Deze wordt voornamelijk gebruikt in Japan en de USA. Het is een monofasige stekker/contactdoos met een maximaal vermogen van 32A.

Type 2
Type 2 is in Duitsland ontwikkeld en deze wordt door alle Europese landen en autofabrikanten ondersteund en gebruikt. Het is een driefasige stekker/contactdoos met een max vermogen van 63A. Het unieke aan dit type is dat het compact is, gemakkelijk in gebruik en er kan zowel monofasig als driefasig geladen worden! Tevens is er een beveiliging voorzien om de stekker te vergrendelen in de contactdoos tijdens het opladen.

Type 3
Een zelfde type stekker als type 2 met extra schuifje voor de gaten van de contrastekker. Dit type is verdwijnend, en werd vrijwel alleen toegepast in Italië en Frankrijk.

DC-stekkers (gelijkstroom)

CHAdeMO
Japanse en Koreaanse elektro-auto’s zijn dikwijls voorzien van een CHAdeMO stopcontact, de afkorting voor “Charge de Move”.Bekende elektrische auto’s die een CHAdeMO stopcontact hebben zijn de Nissan LEAF en de Kia Soul EV
De huidige CHAdeMO laadpalen leveren tot 50 kW maar zullen in de toekomst hogere vermogens kunnen leveren.

CCS – Combo 2
Het "Combined Charging System", kortweg CCS is in feite een Mennekes type 2 met voorziening (vandaar de benaming Combo) om DC-snelladen mogelijk te maken. De Duitse automerken achter het CCS-systeem zijn BMW, Daimler en de VW-groep. Ook Opel en enkele technologiebedrijven zitten in het project.

Oplaadpalen en elektrische wagens
In België zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos en Mode 3 controller.
De elektrische auto's zelf hebben momenteel nog verschillende contactdozen. De Japanse merken hebben meestal een Type 1 contactdoos en alle Europese merken hebben een Type 2 contactdoos. De kabel die bij de auto wordt geleverd is aangepast.
Het kan dus voorkomen dat u een kabel heeft met aan de ene kant een Type2 stekker (om in te pluggen in een laadpunt) en aan de andere kant een Type1 stekker. (zie technische fiche van uw wagen)

Mode 3 is een communicatie protocol dat er voor zorgt dat de elektrische auto veilig kan opladen.
Er zijn een aantal zaken die bij het opladen van een elektrische auto veel aandacht vereisten:

  • Een auto heeft zelf geen aarding, dit dient gecontroleerd te worden.
  • Is de gebruikte kabel voldoende sterk (dikte) om de gevraagde stroom veilig door te laten.
  • Met welk vermogen mag de auto opgeladen worden?
  • De auto en de oplaadpaal moeten beveiligd worden zodat er niet kan weggereden worden zolang de kabel nog in het voertuig zit.
In België zijn alle publieke laadstations voorzien van een Type 2 contactdoos met Mode 3 controller. Bij iedere laadbeurt zal het laadpunt eerst controleren of de stekker van de kabel, zowel in de oplaadpaal als in de auto, goed bevestigd is. Dan zal gecontroleerd worden of de capaciteit van de kabel wel voldoende is. Dit gebeurt door middel van meting van de weerstandswaarden die in de stekkers zijn aangebracht. Vervolgens zal de controller met uw auto communiceren om na te gaan wat het maximum laadvermogen is. Tenslotte zal de stekker in het laadpunt en de auto vergrendeld worden zodat het laadproces kan beginnen. De controller blijft gedurende het hele laadproces in communicatie met de auto. In geval van een ongewenste veranderingen zal de stroom onmiddellijk uitgeschakeld worden. De beveiliging blijft actief tegen het wegrijden. Door dit Mode 3 protocol is het opladen van uw elektrische auto uiterst veilig.

Voor het opladen van enkele auto's is er meestal voldoende capaciteit beschikbaar. Als er straks een heleboel elektrische auto's tegelijk opgeladen moeten worden, zal dit veel vermogen van het beschikbare net op die locatie vergen. Als er bijvoorbeeld in een parkeergarage, een grote hoeveelheid auto's tegelijk opgeladen willen worden, zal het noodzakelijk zijn om de hoeveelheid aan beschikbaar en benodigd vermogen op elkaar af te stemmen. Er werd hiervoor een controller ontwikkeld, die dit kan beheren.  Zo kan het beschikbare vermogen optimaal verdeeld worden over het aantal op te laden auto's en zal de hoofdzekering nooit aangesproken worden.
Zie laadoplossingen DLM

Voor laadpunten in de privésfeer, met meestal een beperkt vermogen, heeft EV-Point een module ter beschikking die voorrangsregeling creëert voor de huishoudelijke toestellen, waarna het saldo gebruikt wordt om te laden.  Op deze manier wordt vermeden dat de hoofdzekering uitvalt ten gevolge van overconsumptie van stroom.
Zie laadoplossingen BeON

Internationale rapporten geven aan dat er per elektrische auto ca. 2,5 laadpunten nodig zijn.
Vaak is er al een laadpunt bij de EV-gebruiker thuis en op het werk. Maar ook bij parkeergarages, winkelcentra, hotels, restaurants, etc.
Juist daarom bouwt EV-Pont INVEST gestaag verder aan haar netwerk van publiek toegankelijke stations "EV-PointPublic".

Een huishoudelijk stopcontact is niet geschikt om continu een piekstroom van 16 A door te geven.

Er zijn jammer genoeg talloze voorbeelden van uitgebrande stopcontacten door onaangepaste bedrading en onaangepaste contactdozen.
Een laadpunt is steeds voorzien van gepaste bedrading en een industrieel stopcontact.

Dat zouden wij niemand aanraden.

Uw elektrieker kan meestal wel zorgen voor correcte en veilige aansluiting.

Er zijn gecertificeerde bedrijven die voor u het laadpunt vakkundig kunnen installeren en aansluiten op het net.
EV-Point heeft in heel België installateurs die gekwalificeerd en getraind zijn om de EV-Point laadstations te installeren.

Vraag een vrijblijvende inspectie van uw elektrische installatie aan.
Tevens ontvangt u dan een advies en prijsopgave voor de aanschaf en installatie van een oplaadpaal.

Als u een onderneming heeft, dan kunt u gebruik maken van een aantrekkelijke subsidie regeling mits u het laadstation ook beschikbaar stelt voor derden (uw klanten, personeel). Onderstaand een overzicht en link naar de website van de overheid.

Belastingsvoordeel Vlaamse overheid
Ecoscore voor voertuigen
Voordelen federale overheid

EV-Point

Alle vragen over EV-Point beantwoord

Alle EV-Point producten hebben een duidelijke gebruiksaanwijzing en een CE verklaring. De oplaadpalen beschikken over de nodige certificaten conform met de laatste vereisten. De oplaadpalen van EV-Point zijn geschikt voor alle automerken.

Op elke oplaadpaal van EV-Point is er twee jaar garantie op de componenten en fabricatiefouten.

Op dit moment worden in heel België laadpalen op publieke, semi publieke en privé terreinen geplaatst.
Verschillende navigatiesystemen hebben de locaties al in hun programma opgenomen. Ook zijn er websites en apps beschikbaar om de locatie op te zoeken.

EV-Point kan direct uit voorraad leveren; dit is binnen 10 werkdagen, na bestelling.

Wanneer u het punt geleverd en geplaatst wil, dan lukt ons dit gegarandeerd binnen de 4 weken.

Neen.  Het EV-point netwerk staat open voor iedereen. Het is toegankelijk met een EV-pass of via je smartphone, die je makkelijk kan bestellen.

Daarnaast kan je onze laadinfrastructuur ook activeren via SMS. En... EV-Point laat haar laadpunten ook activeren via  laadpasjes van concullega's.
EV-Point beschouwt de interoperabiliteit als een service en rekent hiervoor slechts 0,02 €/kWh interoperabiliteitskost aan. (sommige service providers rekenen tot 0,35 €/laadsessie aan)

EV-Pass

Alle vragen over de EV-Pass beantwoord

Een EV-Pass is volledig gratis. U betaalt alleen voor het laden.

Een EV-Pass heeft een geldigheidsperiode van 5 jaar vanaf de datum van aanschaf. Vóór het vervallen dient u uw EV-Pass op te sturen, waarna u een nieuw exemplaar wordt opgestuurd.

Antwoord niet gevonden?

Contacteer ons

Contacteer ons